Wednesday, June 30, 2010



Budaya Melayu-Fesyen Pakaian Tudung




Terdapat banyak cara dan juga ada banyaj corak tentang tudung.Seperti tudung sekarang yang lebih moden dan juga berfesyen dan ada tudung yang berlabuci.Tetapi tudung-tudung tidak begitu popular dikalangan remaja-remaja sekarang.Seperti saya,ada yang belum bersedia untuk memakai tudung untuk masa kini.Ada yang berfikir bahawa tudung bukanya ada fesyen yang cantik untuk padankan dengan baju yang hendak pakai.


Tudung sebenarnya ada bemacam cara.Ada yang harus diikat dan boleh mengikut bentuk muka anda.Ada yang boleh sarung sahaja di kepala.Gambar ini adalah satu-satunya cara yang telah saya beritahu iaitu tudung yang mengikut reka bentuk muka anda.Walaupun ia susah untuk diikat dan harus berdandan lebih lama,tetapi hasilnya lumayan .

Budaya Melayu mengajar Melayu untuk memakai tudung untuk menutup rambut kita.Tetapi sekarang,wanita Melayu tidak memakai tudung mereka kerana ingin mengikuti cara orang barat.Cara hidup sekular dan propaganda pembebasan wanita dipermainkan.

Tetapi lama-kelamaan,wanita melayu sekarang faham erti memakai tudung.Walaupun memakai tudung kerana terpaksa,tetapi memakai tudung itu lebih baik kerana ia tidak mencemari kesucian memakai tudung.

Walaupun tudung tidak ada perkembangan fesyen tetapi masyarat Singapura tahu apa yang harus dipadankan dengan memakai tudung.Walaupun ia dengan jeans ataupun denagn skirt panjang.Asalkan kami mengikuti cara sebagai seorang muslim.

No comments:

Post a Comment